Πύλος: Δεκάδες τα ερωτήματα –  Γιατί ντελαπάρισε το αλιευτικό;
Τηλεόραση

Πύλος: Δεκάδες τα ερωτήματα – Γιατί ντελαπάρισε το αλιευτικό;

Πύλος: Δεκάδες τα ερωτήματα –  Γιατί ντελαπάρισε το αλιευτικό;

Πώς οδηγηθήκαμε στην τραγωδία;

Αμέτρητα «γιατί» συνοδεύουν το τραγικό ναυάγιο στην Πύλο που συμπαρέσυρε στον θάνατο εκατοντάδες ψυχές.

700 άνθρωποι επιβιβάστηκαν σε ένα σκουριασμένο αλιευτικό σκουριασμένο, χωρίς σημαία, σωσίβια, με οριακή ευστάθεια με μοναδική βάρκα την ελπίδα η οποία έσβησε άδοξα και άδικα στα κρύα νερά της Μεσογείου.

Την ώρα που η χώρα βυθίζεται σε τριήμερο εθνικό πένθος, τα ερωτήματα για τα αίτια της τραγωδίας είναι δεκάδες.

– Υπήρξε δόλος από τους διακινητές;

– Το αλιευτικό παρέκκλινε της πορείας του;

– Υπό ποιες συνθήκες ανετράπη;

– Γιατί σώθηκαν μόλις 104 άνθρωποι από τους σχεδόν 700 επιβαίνοντες;

«Το λιμενικό δε νομιμοποείται να επέμβει σε διεθνή ύδατα σε ένα τέτοιο πλοίο που δεν δέχεται την επέμβαση. Άρα δεν θα μπορούσε να επέμβει και θα μπορούσε να κατηγορηθεί αν επέμβει», ανέφερε ο υπηρεσιακός υπουργός Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελος Τουρνάς.

Γιατί ντελαπάρισε

«Ήταν έρμαιο μικρών κυμάτων. Ήταν οριακό το σκάφος από πλευράς ευστάθειας επομένως από τον πρώτο κλυδωνισμό αναποδογύρισε», δήλωσε ο Γρήγορης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ/ Τμήμα Ναυπηγών.

Κύματα από άλλο πλοίο είναι για τον καθηγητή του Μετσόβιου, Γρηγόρη Γρηγορόπουλου, το πιθανότερο σενάριο που οδήγησε στο πολύνεκρο ναυάγιο.

«Η ευστάθεια ήταν οριακή γιατί ήταν πάρα πολλά άτομα και τα βαρύτερα εξ αυτών, οι άνδρες, ήταν στο κατάστρωμα».

«Ο μικρός αριθμός των διασωθέντων, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ανετράπη. Σε περίπτωση ανατροπής, τα άτομα που βρίσκονται στο εσωτερικό, δε σώνονται. Η ανατροπή γίνεται μέσα σε δευτερόλεπτα. (…) Πιστεύω ότι είχε περισσότερα από 500 άτομα», λέει ο ίδιος.

Εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί το σκάφος δεν ανετράπη όταν συνάντησε σαφώς μεγαλύτερα κύματα ξεκινώντας πριν 5 ημέρες από το Τομπρούκ της Λιβύης, παρά ντελαπάρισε από τον μικρό κυματισμό στα ανοιχτά της Πύλου με μόλις 3 μποφόρ.

«Όταν ένας σκάφος είναι οριακά ευσταθές είναι επιρρεπές σε κοντά κύματα και όχι μεγάλα».

Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ανακατανομή των επιβατών πάνω στο αλιευτικό με τον ναύαρχο Νίκο Σπανό να επισημαίνει πως μια πιθανή βλάβη στη μηχανή, τους ακινητοποίησε για σχεδόν τρία τέταρτα, προκαλώντας εύλογα αναστάτωση.

«Όταν μετακινείται όλος αυτός ο πληθυσμός, θα αλλάξει το μετακεντρικό βάρος θα έχει κλίση 90 μοιρών και θα κάνει ανατροπή».

Τη δική του εκτίμηση για τα αίτια του ναυαγίου έδωσε στην εκπομπή Live News και ο κυβερνήτης αλιευτικού Κωνσταντίνος Παγώνης.

«Αν έμεινε σε ακυβερνησία και πέρασε ένα σουέλ, το σουέλ είναι ένα βουβό κύμα, το οποίο μπορεί να σηκωθεί και δύο μέτρα. Αν το έφερε στα πλάγια, είναι πολύ εύκολο να γίνει ανατροπή με τον κόσμο να μην μπορεί να κρατηθεί».

Οι διασωθέντες περιέγραψαν στους λιμενικούς πως μόλις η μηχανή παρουσίασε πρόβλημα, ζήτησαν να γυρίσουν πίσω στη Λιβύη, κάτι που δεν εισακούστηκε.