Πιστός στον δρόμο της επιτυχίας που χαράζει επί δεκαετίες, ο Alpha δείχνει ξεκάθαρα τις προθέσεις του και για τη νέα τηλεοπτική σεζόν. Σταθερή επένδυση στη μυθοπλασία υψηλών προδιαγραφών, με έμφαση στην ποιότητα, τη σκηνοθετική ματιά και τις ιστορίες που «μιλούν» στο κοινό.
Νέες σειρές έρχονται ολοταχώς στη μικρή οθόνη για να γεμίσουν τα βράδια μας με ιστορίες, συγκινήσεις και χαρακτήρες που θα μας καθηλώσουν.
Και το Πόρτο Λεόνε ανήκει σίγουρα σε αυτές.

Η νέα μεγάλη σειρά εποχής, με φόντο τον Πειραιά του 1965, υπόσχεται μυστικά, έρωτες, ηθικά διλήμματα, πολιτικές εντάσεις και οικογενειακά πάθη – όλα ντυμένα με τον ρεαλισμό και την κινηματογραφική υφή που σπάνια βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση. Από την Τρούμπα μέχρι τη Σύρο, τα νήματα μπλέκονται και οι ήρωες καλούνται να σταθούν απέναντι στις επιλογές τους… ή να λυγίσουν από αυτές.
Μέσα σε αυτό το σύμπαν, εμφανίζεται και η Ξένη Φραγκούλη – η αδελφή της Γαλήνης, μια γυναίκα δυναμική και συνάμα εσωστρεφής, που κουβαλά το δικό της μαράζι, τις δικές της σιωπές.
Στο ρόλο αυτό, συναντάμε την καταξιωμένη Μαρία Καβουκίδου, πολυγραφότατη ηθοποιό σε θέατρο και μικρή οθόνη, με ποιότητες καλλιτεχνικές που σπανίζουν στο σήμερα και είναι αυτές που την κάνουν να ξεχωρίζει σε κάθε της δουλειά.
Η Μαρία Καβουκίδου μάς μίλησε για την Ξένη, για το Πόρτο Λεόνε και για όλα όσα χτίζουν το νέο «διαμαντάκι» του Alpha – μια σειρά εποχής με καρδιά, ένταση και πρόσωπα που – το νιώθεις ήδη – θα αφήσουν το στίγμα τους.
Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον στο «Porto Leone» και είπατε το «ναι» στη νέα σειρά του Alpha;
Η ιστορία, το σενάριο που υπογράφει ο Γιώργος Κρητικός και ύστερα ο ρόλος που, όταν έχει κάτι να σας πει, γίνεται γοητευτικός και θελκτικός. Βασικό ρόλο στην επιλογή μου έπαιξαν και οι σκηνοθέτες. Με τον Βασίλη Τσελεμέγκο έχω συνεργαστεί άψογα ξανά, όμως με τον Γιώργο Κορδέλα δεν είχα μέχρι τώρα την ευκαιρία. Είναι ένας σκηνοθέτης που εκτιμώ και έτσι η χαρά ήταν διπλή.
Υποδύεστε την Ξένη Φραγκούλη. Θα θέλαμε να συστήσετε τον χαρακτήρα σας στο κοινό. Ποια είναι η Ξένη;
Συριανή κόρη καπετάνιου και μιας μάλλον ήσυχης μητέρας που έφυγε απ’την ζωή σχετικά νωρίς. Είναι η αδελφή που μένει στο νησί από επιλογή και όχι από ανάγκη. Ολιγαρκής, μέτριας μορφώσεως, οξύθυμη, ευκολόπιστη αλλά και μαχητική όταν απειλείται. Ευτυχισμένη δεν είναι. Δεν υπάρχει φως στη ζωή της. Δεν είναι η αγαπημένη κόρη, δεν είναι η αγαπημένη σύζυγος, δεν είναι μητέρα κανενός παιδιού. Τη χρησιμοποιούν… Με συναισθήματα κρυμμένα και μπλοκαρισμένα, που όμως, όταν αρχίζουν να ξεδιπλώνονται, να ειπώνονται, τίποτα δεν μπορεί να την σταματήσει, ή σχεδόν τίποτα.

Η Ξένη θεωρεί πως δεν μπορεί να κάνει παιδιά, γεγονός που της προκαλεί βαθιά θλίψη. Πώς βλέπουμε αυτή την επιθυμία και την απογοήτευση να επηρεάζουν τη συμπεριφορά της στη σειρά; Και εσείς ως ηθοποιός, πώς προσεγγίσατε αυτήν τη λεπτή πλευρά του ρόλου;
Δεν γνωρίζουμε, αν η Ξένη είναι αυτή που δεν μπορεί να κάνει παιδιά. Ταμπού της εποχής… Παρόλα αυτά η απόκτηση ενός παιδιού και η ανάγκη της μητρότητας νομίζω πως διαφέρει σήμερα σε σχέση με κάποιες δεκαετίες πριν. Οι κοινωνίες αλλάζουν και οι συνθήκες επίσης όπως και η προτεραιότητες. Για την Ξένη ένα παιδί σημαίνει ολόκληρη την ύπαρξή της, την βαθιά ανάγκη της να προσφέρει και να λάβει αγάπη. Η αθωότητα και η αγνότητα ενός παιδιού, η στοργή, η καλοσύνη, η άνευ όρων αποδοχή λείπουν από τη ζωή της. Χωρίς αυτά το οξυγόνο λιγοστεύει, πράγμα επικίνδυνο για την ισορροπία της. Θολώνουν τα όρια, η κρίση της, οι συμπεριφορές. Διαστρεβλώνεται και γίνεται εύθραυστη η αλήθεια.
Διακρίνετε διαφορές ανάμεσα στη θέση της γυναίκας τότε και σήμερα; Τι μηνύματα πιστεύετε ότι αναδύονται μέσα από την ιστορία της Ξένης σχετικά με τη γυναίκα και τα «πρέπει» της κοινωνίας;
Οι κοινωνίες αλλάζουν και οι συνθήκες επίσης όπως και η προτεραιότητες. Για την Ξένη ένα παιδί σημαίνει ολόκληρη την ύπαρξή της, την βαθιά ανάγκη της να προσφέρει και να λάβει αγάπη. Η αθωότητα και η αγνότητα ενός παιδιού, η στοργή, η καλοσύνη, η άνευ όρων αποδοχή λείπουν από τη ζωή της. Χωρίς αυτά το οξυγόνο λιγοστεύει πράγμα επικίνδυνο για την ισορροπία της. Θολώνουν τα όρια, η κρίση της, οι συμπεριφορές. Διαστρεβλώνεται και γίνεται εύθραυστη η αλήθεια.
Οι εποχές, οι χώρες, οι πολιτισμοί διαμορφώνουν την θέση της γυναίκας και τότε και πριν και τώρα. Στην Ελλάδα αυτό έχει αλλάξει σε κάποιο βαθμό … ας πούμε στον επαγγελματικό τομέα ή στο ότι το να μην μπορείς να κάνεις παιδιά δεν είναι μόνο γυναικείο πρόβλημα. Παραμένει όμως ακόμα δέσμια μιας πατριαρχικής κοινωνίας. Κοιτάξτε γύρω σας τις δεκάδες γυναικοκτονίες. Η παιδεία είναι αυτή που θα ισορροπήσει τη θέση της και θα ανατρέψει τα «πρέπει». Χρειάζεται πολύ δουλειά ακόμα και θέληση της ίδιας της κοινωνίας για αυτή την ισορροπία. Η Ξένη θα φέρει στο προσκήνιο μία απεγνωσμένη προσπάθεια να απεγκλωβιστεί από αυτά τα “πρέπει” με υψηλό τίμημα. Αυτή την προσπάθεια κρατήστε.
Ξένη και Γαλήνη είναι αδερφές. Πώς θα περιγράφατε τη δυναμική της σχέσης τους;
Οι δυό τους έζησαν μαζί περίπου για είκοσι χρόνια. Μετά η Γαλήνη παντρεύτηκε και έφυγε από το νησί. Η απόσταση αυτή φέρνει κενά, δεν μοιράζεται η καθημερινότητα, χάνεται η επαφή, δεν εξομολογούνται μικρά ή μεγάλα μυστικά. Η ζωή η ίδια σε παρασέρνει μακριά. Έτσι και οι δύο στο μικρόκοσμό τους αφήνουν το αίμα που τις ενώνει απλά να κιλά.
Στη σειρά, η Ξένη ζει στη Σύρο με τον σύζυγο Λάζαρο Φραγκούλη (Δημήτρης Παπανικολάου) και τον πατέρα της, καπετάν Μανώλη (Μιχάλης Αεράκης). Πώς είναι η ζωή της σε αυτό το περιβάλλον και ποια η σχέση της με τον άντρα και τη οικογένειά της; Θα συνδεθεί η ιστορία της οικογένειας Φραγκούλη στη Σύρο με τα γεγονότα που εκτυλίσσονται στον Πειραιά και την Τρούμπα;
Τη Σύρο η Ξένη την λατρεύει. Ζει σε ένα σπίτι με τον άντρα της και τον πατέρα της που τον φροντίζει αν και με οικονομικές δυσκολίες. Οι σχέσεις του ζευγαριού δεν είναι καλές, ποτέ δεν ήταν. Το ότι δεν αποκτήθηκε ένα παιδί χειροτέρεψε τα πράγματα. Ο έρωτας ήταν μονόπλευρος, εκείνη τον αγάπησε εκείνος όχι. Μπήκε στο ζύγι ο γάμος και ο καθένας συμβιβάστηκε για αυτά τα “πρέπει” της εποχής και της κοινωνίας. Σεναριακά οι εξελίξεις δημιουργούν μεγάλους κυματισμούς και δυστυχώς τα απόνερα φτάνουν στην Τρούμπα παρασέρνοντας και τους τρεις.

Συμπρωταγωνιστείτε με καταξιωμένους ηθοποιούς όπως ο Βασίλης Μπισμπίκης, ο Αλέκος Συσσοβίτης, ο Μιχάλης Αεράκης. Πώς ήταν η συνεργασία σας μαζί τους στα γυρίσματα;
Με τον Μιχάλη και τον Αλέκο έχω ξανασυνεργαστεί. Με τον Μιχάλη στην ταινία «Ουζερί Τσιτσάνης» και με τον Αλέκο στη σειρά “Ερωτας φυγάς”. Εξαιρετικές συνεργασίες και οι δύο με αλληλοεκτίμηση και σεβασμό. Με τον Βασίλη, αν και σεναριακά συνυπάρχουμε για ελάχιστο χρόνο η επαφή μαζί του μόνο ευχάριστη ήταν.
Τι μπορείτε να αποκαλύψετε στο τηλεοπτικό κοινό που διψά για… spoilers; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη σκηνή ή επεισόδιο της Ξένης που ανυπομονείτε να δουν οι θεατές;
Ναι, υπάρχουν επεισόδια, υπάρχουν και σκηνές που είναι ανατρεπτικές, αλλά το ταξίδι δεν έχει ακόμα ξεκινήσει. Υπομονή… το νεράκι δεν έχει κατέβει ακόμα στην πηγή.
Είστε γνωστό ότι μεγαλώσατε σε ένα αμιγώς καλλιτεχνικό περιβάλλον — ο πατέρας σας είναι ο διευθυντής φωτογραφίας, Νίκος Καβουκίδης, και η μητέρα σας, η ηθοποιός, Σοφία Ρούμπου. Νιώθετε ότι αυτό το περιβάλλον σας επηρέασε στο να ακολουθήσετε την υποκριτική και πώς ξεκίνησε η πορεία σας στον χώρο του θεάματος;
Φυσικά και με επηρέασε, θα ήταν ψέμα να πω κάτι άλλο. Μεγάλωσα σε αυτόν τον χώρο, στα καμαρίνια, στα γυρίσματα μαζί με ανθρώπους της τέχνης που ήταν κομμάτι της οικογένειάς μου. Ο μπαμπάς ήθελε να ασχοληθώ με τη διεύθυνση φωτογραφίας να ακολουθήσω τα χνάρια του. Τελείωσα λοιπόν τη σχολή Σταυράκου και έτσι τα πρώτα βήματα έγιναν πίσω από την κάμερα ως βοηθός οπερατέρ και δούλεψα σε ταινίες όπως στο «Byron» του Νίκου Κούνδουρου. Όμως το κρυφό και πονηρό σαράκι δούλευε και συνεχώς μου ψιθύριζε: «Μπροστά από την κάμερα να πας». Και έτσι βρέθηκα στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου ακολουθώντας πια τα χνάρια της μαμάς. Τα πρώτα βήματα ήταν καθοριστικά. Μιχάλης Κακογιάννης «Τρωάδες», Ανδρέας Βουτσινάς «Εκκλησιάζουσες», Κώστας Κουτσομύτης «Η αγάπη άργησε μία μέρα».
Υπάρχει κάποια συμβουλή που σας έδωσε ο πατέρας σας ή η μητέρα σας που κουβαλάτε μέχρι σήμερα, είτε ως άνθρωπος είτε ως ηθοποιός;
Να μπορείς να είσαι το ίδιο ευτυχισμένη και στα πολλά και στα λίγα. Να κάνεις το δάκρυ σου μαργαριτάρι. Να ανοίγεις τα φτερά σου διάπλατα χωρίς φόβο, αλλά προσέχοντας να μην σκιάζεις άλλα φτερά.
Υπάρχουν ηθοποιοί ή δημιουργοί από το θέατρο και τον κινηματογράφο που σας έχουν επηρεάσει ή εμπνεύσει;
Υπάρχουν, φυσικά και υπάρχουν. Σε αυτούς τους ανθρώπους οφείλω πολλά και νιώθω ευγνώμων που τους γνώρισα. Τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο, το δάσκαλό μου στη σχολή και στη ζωή και τον Κοραή Δαμάτη. Είναι φάροι σε κάθε σκοτάδι μου, λιμάνι σε κάθε φουρτούνα. Τα πρότυπα και η επιρροές διαμορφώνονται και εξελίσσονται δυναμικά με το χρόνο και την εμπειρία.

Έχετε διαγράψει μια μακρά και επιτυχημένη πορεία στο θέατρο. Πώς ήταν η μετάβαση στην τηλεόραση;
Στάθηκα τυχερή γιατί ταυτόχρονα έγιναν και τα δύο. Δεν δυσκολεύτηκα, είναι η αλήθεια, με την τηλεόραση, γιατί έχοντας τη γνώση της κάμερας ήταν πιο εύκολη η μετάβαση σε αυτή. Αλλά και οι πρώτοι άνθρωποι που συνεργάστηκα με προστάτεψαν, με καθοδήγησαν, με φρόντισαν και με βοήθησαν πολύ. Ένιωσα ασφαλής.
Οι ταμπέλες «ποιοτικό/εμπορικό» έχουν διαμορφώσει τα όρια του «σιναφιού» για χρόνια. Εσάς σας αφορούν, σας περιόρισαν ποτέ;
Το έχω πει πολλές φορές, απεχθάνομαι τις ταμπέλες. Καταστρέφουν υποβιβάζουν και διαστρεβλώνουν το κάθε έργο τέχνης. Δεν με αφορούν, δεν με περιορίζουν ούτε στις επιλογές ούτε στις προτιμήσεις.
Ως τηλεθεάτρια και κινηματογραφόφιλη, τι είδους σειρές ή ταινίες προτιμάτε; Ξεχωρίσατε κάποια πρόσφατα;
Προσπαθώ να παρακολουθώ όλα τα είδη. Το σενάριο είναι αυτό που μου κεντρίζει το ενδιαφέρον και ο τρόπος που δομείται. Είμαι καινούργια στο Netflix, όσο μπορεί αυτό να φανεί αστείο, αλλά τώρα βλέπω τη μία σειρά μετά την άλλη και έχω εκπλαγεί ευχάριστα. Σπουδαίοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες, σενάρια, φωτογραφία, παραγωγές … τι να σας πρωτοπώ!
Όταν δεν παίζετε ή δεν κάνετε πρόβες, πού βρίσκετε καταφύγιο; Πώς βρίσκει ανάπαυση η Μαρία στην καθημερινότητά της;
Το σπίτι μου και η οικογένειά μου είναι το καταφύγιό μου… Γαληνεύω μαζί τους. Το καλοκαίρι, όμως, είναι και η θάλασσα. Μεγάλη αγάπη η θάλασσα… Από τις μεγαλύτερες.
Αν δεν ήσασταν ηθοποιός, ποιο άλλο επάγγελμα θα μπορούσε να σας είχε κερδίσει;
Αν δεν ακολουθούσα το επάγγελμα της υποκριτικής θα ήθελα να ήμουν κάτι σαν τον Κουστώ, δύτης και ερευνήτρια της θαλάσσιας ζωής, αυτής της μεγάλης αγάπης και αυτού του άλλου υπέροχου κόσμου.
Μετά το «Porto Leone» τι ακολουθεί; Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;
Δεν υπάρχει κάτι στο άμεσο μέλλον. Υπάρχουν, βέβαια, συζητήσεις και προτάσεις, χωρίς όμως να έχει οριστικοποιηθεί ακόμα τίποτα.
Τέλος, τι να σας ευχηθούμε για το μέλλον;
Ό,τι θα ευχόμουν και εγώ για εσάς. Υγεία!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πόρτο Λεόνε: Γιατί δεν θα χάσεις ούτε επεισόδιο από τη νέα σειρά του Alpha
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου και των φωτογραφιών χωρίς αναφορά στο Znews.gr με ενεργό link