Πέντε χρόνια τηλεοπτικών αλλαγών είναι πολλά, ειδικά όταν μιλάμε για την Ελλάδα. Από το MasterChef και τα ριάλιτι φαινόμενα, μέχρι την αναγέννηση της ελληνικής μυθοπλασίας με σειρές όπως οι Άγριες Μέλισσες και ο Σασμός, η μικρή οθόνη ζει τη δική της ανατροπή.
Και αν κάτι καταλάβαμε από το 2019 μέχρι το 2025, είναι πως ο Έλληνας τηλεθεατής άρχισε να εξερευνά τις εναλλακτικές του στη μικρή οθόνη, αφού πια δεν βολεύεται πια με «ξαναζεσταμένο φαγητό»…
2019: Τα ριάλιτι ξανασυστήνονται
Το 2019 ήταν η χρονιά που τα reality ξαναπήραν φωτιά. MasterChef, GNTM και The Voice έκαναν τη διαφορά, ειδικά στο κοινό 18–34 που ψήφισε μαζικά για δράμα στις κουζίνες και catwalks. Ο τελικός του GNTM έφτασε σε ποσοστά που θύμιζαν παλιές δόξες, με το Χ να παίρνει φωτιά από memes και σχολιασμό.
2020: Άγριες Μέλισσες και… άγρια καραντίνα
Η πανδημία άλλαξε τις τηλεοπτικές μας συνήθειες. Με τον κόσμο κλεισμένο στο σπίτι, η τηλεθέαση εκτοξεύτηκε. Στην κορυφή, οι Άγριες Μέλισσες στον ANT1 έγραψαν τηλεοπτική ιστορία: καθηλωτική πλοκή, δυνατές ερμηνείες και απίστευτα ποσοστά ειδικά στο γυναικείο κοινό.
Παράλληλα, τα δελτία ειδήσεων ξαναπήραν την πρωτοκαθεδρία – όχι από αγάπη, αλλά από ανάγκη. Οι μεγαλύτερες ηλικίες έβλεπαν καθημερινά ώρες ενημέρωσης, ενώ οι νεότεροι έκαναν binge στο Netflix αλλά δεν έχαναν επεισόδιο MasterChef.
2021: Survivor και Σασμός κάνουν παιχνίδι
Εδώ μιλάμε για τηλεοπτικό πανικό. Το Survivor στον ΣΚΑΪ έγινε φαινόμενο, με τελικό που χτύπησε πάνω από 50% σε τέταρτα.
Παράλληλα, ο Σασμός στον Alpha έκανε την εμφάνισή του και αναδείχθηκε σε σειρά φαινόμενο! Δράμα, έρωτας και βεντέτες από την Κρήτη, όλα σε ένα πακέτο που τρέλανε τα νούμερα τηλεθέασης.
Αξίζει να πούμε πως το 2021 ήταν η χρονιά που οι Έλληνες μοιράστηκαν τηλεοπτικά σε «στρατόπεδα». Οι φαν των ριάλιτι από τη μια, οι φαν της μυθοπλασίας από την άλλη.
2022: Η απόλυτη επιστροφή της μυθοπλασίας
Αν το 2021 έφερε δυναμική, το 2022 την απογείωσε. Ο Σασμός «κατασκήνωσε» σταθερά στην κορυφή, η Γη της Ελιάς στο Mega κέρδισε κοινό μεγαλύτερης ηλικίας, και οι Παγιδευμένοι στον ANT1 έδειξαν ότι υπάρχει δίψα για φρέσκες ιστορίες.
Τα ριάλιτι από την άλλη έδειξαν σημάδια κόπωσης… Το Survivor All Star δεν έφτασε ποτέ την τρέλα του 2021, ενώ κάποια formats έκλεισαν τον κύκλο τους. Αντίθετα, οι σειρές έφεραν καθημερινά διψήφια ποσοστά, γέμισαν Twitter trends και απέδειξαν ότι η ελληνική παραγωγή μπορεί να σταθεί στο ύψος της.
2023–2024: Streaming vs TV… who’s the winner?
Σήμερα, η μάχη παίζεται σε δύο επίπεδα: η τηλεόραση συνεχίζει να κρατά το μεγάλο κοινό (ειδικά 35+ και 55+), ενώ οι νεότεροι μοιράζουν τον χρόνο τους ανάμεσα σε σειρές TV και Netflix. Το μυστικό επιτυχίας για τα κανάλια; Δυνατές ιστορίες που δημιουργούν «θόρυβο» και κάνουν τον κόσμο να περιμένει το επόμενο επεισόδιο.
Η τηλεόραση παραμένει ζωντανή, αλλά όλα δείχνουν πως οι εποχές που κρατούσε το μονποώλιο έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί και σε αυτό έβαλαν το χεράκι τους οι streaming πλατφόρμες και η θεαματική άνοδος που σημειώνουν!
Τι βλέπει κάθε ηλικία
- 18–34: Reality, talent shows, σειρές με νεανικό ρυθμό και φυσικά πολύ σχολιασμό online.
- 35–54: Ο “χρυσός στόχος” των καναλιών. Παρακολουθούν και μυθοπλασία και ψυχαγωγία, αλλά και ενημέρωση όταν χρειαστεί.
- 55+: Πιστό κοινό ενημέρωσης και κλασικών σειρών∙ σηκώνει τα ποσοστά δελτίων ειδήσεων και πιο παραδοσιακών προγραμμάτων.
Από το 2019 μέχρι το 2024, η ελληνική τηλεόραση έκανε μια πλήρη στροφή. Τα reality έδωσαν ώθηση, αλλά η μυθοπλασία κατέκτησε ξανά τον θρόνο. Και αν κάτι έμαθαν τα κανάλια, είναι πως το κοινό θέλει ιστορίες που να το συγκινούν, χαρακτήρες που να συζητιούνται και γεγονότα που να γίνονται trend. Γιατί στο τέλος της ημέρας, ό,τι κι αν αλλάξει, η τηλεόραση παραμένει το αγαπημένο μας… συλλογικό guilty pleasure.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ