Το σποτάκι της ντροπής: «Πότε θα γίνω μάνα; Πότε θα παντρευτώ; Τι έκανα λάθος;»
featured

Το σποτάκι της ντροπής: «Πότε θα γίνω μάνα; Πότε θα παντρευτώ; Τι έκανα λάθος;»

Το σποτάκι της ντροπής: «Πότε θα γίνω μάνα; Πότε θα παντρευτώ; Τι έκανα λάθος;»

Η Σόνια Καζόνι εξηγεί πώς η αξία της ενημέρωσης για τη γονιμότητα τυλίχτηκε σε ένα θλιβερά λάθος μήνυμα -που πήρε έγκριση να παίξει στις τηλεοράσεις μας

Η ενημέρωση για τη γονιμότητα, ενόψει σχετικού συνεδρίου στις αρχές Ιουλίου, πήρε μια αναπάντεχα ενοχλητική –σχεδόν προσβλητική για κάθε γυναίκα- διάσταση όταν ξεκίνησε χθες να προβάλλεται το διαφημιστικό σποτ για το 1ο  Συνέδριο Γονιμότητας και Αναπαραγωγικής Αυτονομίας, που ήταν μάλιστα υπό την αιγίδα της ΠτΔ, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Το μήνυμα του σποτ ήταν ένα μήνυμα απελπισίας σε μαύρο φόντο, με μια γυναίκα που έλεγε τα εξής:

«Έρχεται η μέρα που κλείνεις τα πολλά και αρχίζει ο απολογισμός.
Πέρασες στο πανεπιστήμιο
Έπιασες μια καλή δουλειά
Γνώρισες τον άντρα τον ονείρων σου και ξαφνικά… μαθαίνεις πως αυτό το 4 στον διψήφιο αριθμό της ηλικίας σου δεν σου επιτρέπει να γίνεις μητέρα.
“Φωνές: Άντε τι κάθεσαι! Πότε θα παντρευτείς; Πότε θα γίνεις μάνα;”
Τι έκανα λάθος;
Τίποτα δεν έκανες λάθος! Απλά δεν γνώριζες.
Αν ονειρεύεσαι να κάνεις την δίκη σου οικογένεια ΑΥΡΙΟ!
Φρόντισε να ενημερωθείς ΣΗΜΕΡΑ».

-Κλείνεις τα… πολλά;
-Το 4 στον διψήφιο αριθμό της ηλικίας σου δεν σου επιτρέπει να γίνεις μητέρα;;;

Μια σειρά από (πολλούς) celebrities που τους είχε ζητηθεί να συνεργαστούν με την οργανωτική ομάδα και να στηρίξουν το συνέδριο στέλνοντας ένα δικό τους σχετικό μήνυμα στα social media, έπαθαν ντουβρουτζά όταν άρχισαν να βλέπουν τις αντιδράσεις (στο Twitter έγινε ένας κάποιος χαμός) για το εμφανώς σεξιστικό σποτάκι και απέσυραν άρον άρον τη συμμετοχή τους, δηλώνοντας δημοσίως πως διαφοροποιούνται με το διαφημιστικό, το οποίο δεν είχαν ποτέ δει πριν πουν το «ναι» να συμμετέχουν στην ευρύτερη καμπάνια.

Τα tweets πολιτικών σχετικά με το αδιαμφισβήτητο δικαίωμα στην αυτοδιάθεση, το δικαίωμα η κάθε γυναίκα να επιλέγει αυτό που θέλει για τη δική της ζωή χωρίς να εγκλωβίζεται σε ανύπαρκτα «πρέπει», άρχισαν να δίνουν και να παίρνουν.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας απέσυρε την αιγίδα της από το συνέδριο.

Κανείς ΟΜΩΣ δεν μας εξήγησε πώς στο καλό βρέθηκε στον τηλεοπτικό αέρα το επίμαχο σποτάκι, που προφανώς και την έγκριση του ΕΣΡ είχε πάρει και δεκάδες ζευγάρια μάτια είχαν δει και εγκρίνει ΠΡΙΝ παίξει στον τηλεοπτικό αέρα.

Και η ερώτηση που γεννιέται είναι αβίαστη: Γιατί κανείς δεν είχε δει το τόσο «ΛΑΘΟΣ» μήνυμα και ξαφνικά, μόλις χθες βρισκόταν μπροστά σε όλους τεράστιο, σχεδόν φωσφοριζέ μέσα σε αυτό το μουντό και βροχερό ΣΚ του Ιουνίου;

Η Κία Παπαδοπούλου, η δημοσιογράφος που έγραψε το κείμενο για το σποτ, βρέθηκε αυτομάτως στην πυρά και έσπευσε να απολογηθεί δημοσίως, γράφοντας στο fb:

«Αυτό το κείμενο έχει την δική μου υπογραφή και καταθέτει ένα κομμάτι από την ψυχή μου. Σε αυτό το κείμενο έχω γράψει όλα όσα έχω βιώσει στο πετσί μου επειδή έκανα το έγκλημα να είμαι 10 χρόνια παντρεμένη χωρίς να έχω κάνει παιδιά.

Γιατί έχω περάσει τα 40 και δεν έχω γίνει μάνα. Γιατί η δική μου οικογένεια έχει έναν υπέροχο αδέσποτο σκύλο και όχι παιδιά όπως θα «έπρεπε». Αυτές τις ερωτήσεις, που έχω βάλει ως Ερινύες στο σποτ, τις έχω δεχτεί άπειρες φορές στη ζωή μου… η ειρωνεία είναι ότι τις έχω δεχτεί και από ανθρώπους που σήμερα σηκώνουν το δάχτυλο και με καταδικάζουν που τις έγραψα. Θέλετε να μου πείτε πως μόλις μια γυναίκα περάσει τα 40 ΔΕΝ είναι η πρώτη ερώτηση που της κάνουν; Ακόμα και στην τηλεόραση.

Μου ζητήθηκε να γράψω το κείμενο για ένα κοινωνικό μήνυμα με θέμα την γυναικεία υπογονιμότητα. Αυτή είναι η δουλειά μου, είμαι δημοσιογράφος και έχω γράψει παρά πολλά κείμενα μετά από έρευνα.

Τα ιατρικά δεδομένα μιλούν ξεκάθαρα πως η έλλειψη γνώσης είναι ένας από τους βασικούς λόγους της γυναικείας υπογονιμότητας. Δυστυχώς δεν μπορώ να ανατρέψω τα ιατρικά δεδομένα. Ακόμα και εγώ η ίδια αν είχα την γνώση που έχω σήμερα θα τα είχα κάνει όλα αλλιώς. Από πότε όμως είναι κακό να ενημερώνεται κάποιος όπως τονίζει το σποτ;

Στο κοινωνικό μήνυμα έχω τονίσει δυο λέξεις «ΤΙΠΟΤΑ δεν έχει κάνει λάθος!» και φυσικά «ΑΝ ονειρεύεσαι να κάνεις την δική σου οικογένεια…». Μπορεί να ονειρεύεσαι κάτι άλλο στη ζωή σου. Απλά ενημερώσου! Αυτό τονίζει το μήνυμα, να διώξεις τις ενοχές που σου φορτώνουν οι άλλοι και φυσικά να ενημερωθείς σωστά!

Προσπαθήστε να βλέπετε και να κρίνετε σωστά ακόμα κι αν υπάρχει πολύ σκοτάδι!».

Ωραία. Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους: Φυσικά και δεν φταίει η δημοσιογράφος. Είναι δικαίωμά της να νιώθει όπως νιώθει για τη δική της περίπτωση, να ενοχλείται από ερωτήσεις του κόσμου γιατί δεν έχει γίνει ακόμα μάνα και να θεωρεί πως όλα θα ήταν διαφορετικά στη ζωή της αν είχε ενημερωθεί.

Είναι επίσης δικαίωμά της να δεχτεί την επαγγελματική πρόταση να γράψει ένα κείμενο για σποτ και να επιλέξει να το προσεγγίσει μέσω της προσωπικής της εμπειρίας. Όπως, θα ήταν και δικαίωμα αυτού που έκανε την ανάθεση να μην εγκρίνει τα κείμενο, να αποφανθεί πως δεν του κάνει και να αναζητήσει μια άλλη προσέγγιση. ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΝΕΒΗ.

Γιατί;

Ενδεχομένως, η οργανωτική και επικοινωνιακή ομάδα του συνεδρίου να σκέφτεται με τον ίδιο τρόπο για τις «παντρεμένες άνω των 40 χωρίς παιδιά». Πιθανότατα ένιωσε πως το κείμενο για το προωθητικό βίντεο είναι εύστοχο και «μιλά στη σύγχρονη γυναίκα», έτσι το ενέκρινε και έδωσε το ΟΚ να γυριστεί –μάλιστα με πρωταγωνίστρια με δραματικό ύφος.

Προφανώς, με την ίδια άποψη συντάχθηκαν και τα μέλη του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου που αφού το έλεγξαν, ενέκριναν το σποτ να παίξει ως κοινωνικό μήνυμα στις τηλεοράσεις μας.

Το πρόβλημα, λοιπόν, που αναδύθηκε μπροστά μας δεν είναι ούτε το συνέδριο, ούτε η κειμενογράφος, ούτε αν οι celebrities έκαναν καλά ή όχι να το στηρίξουν, αλλά η ίδια η πλειοψηφία της κοινωνίας μας που μέσα της -αν μη τι άλλο- συναινεί –αν όχι συμφωνεί- πως αν μια γυναίκα μετά τα 40 αν δεν έχει κάνει παιδιά, μάλλον κάτι έχει κάνει λάθος και πρέπει να το διορθώσει.

Το συμπέρασμα είναι πιο αποκαρδιωτικό από το σποτ, καθώς ενδεχομένως το σοβαρό πρόβλημα της γονιμότητας να διορθώνεται πιο εύκολα από τις προκαταλήψεις της ελληνικής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που εν έτη 2021 αναπαράγει στερεότυπα που δημιουργούν άγχη, αγωνίες και ενοχές στις γυναίκες που –από επιλογή ή όχι- έβαλαν τικ σε άλλα «κουτάκια» κατακτήσεων της ζωής τους και όχι σε αυτό της μητρότητας.