Ο μακρύς δρόμος του “Δρομέα”, το υποτιθέμενο ταξίδι του στα Σκόπια και οι αντιδράσεις στα social
Κοινωνία

Ο μακρύς δρόμος του “Δρομέα”, το υποτιθέμενο ταξίδι του στα Σκόπια και οι αντιδράσεις στα social

Ο μακρύς δρόμος του “Δρομέα”, το υποτιθέμενο ταξίδι του στα Σκόπια και οι αντιδράσεις στα social

Ο «Δρομέας» το εμβληματικό γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου που είναι τοποθετημένο απέναντι από το Χίλτον, έγινε τις τελευταίες ημέρες αντικείμενο συζήτησης στα ΜΜΕ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο λόγος; Η φημολογία για τη μεταφορά του από την Αθήνα στα Σκόπια και η ανταλλαγή του με κάποιο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ο Κώστας Βαρώτσος, μιλώντας στο ΑΠΕ δήλωσε ότι σε συνάντησή του με την υπουργό, την περασμένη Παρασκευή, «η κ. Ζορμπά έθεσε στη συζήτηση την ιδέα για τη μεταφορά του Δρομέα στα Σκόπια. Της απάντησα ότι ο Δρομέας δεν μπορεί να φύγει από την Αθήνα, για πολλούς λόγους. Άλλωστε, αν και το γλυπτό ανήκει στον δήμο Αθηναίων εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος. Η υπουργός διαψεύδει την πρόταση που μου έκανε».

Ο δημιουργός του γλυπτού, που αποτελεί ένα σήμα κατατεθέν για την Αθήνα, μίλησε και στην εκπομπή “Σήμερα” του ΣΚΑΪ εξηγώντας τι ακριβώς έγινε στη συνάντηση που είχε με την Υπουργό Πολιτισμού, αλλά και τη στήριξη που πήρε από τον κόσμο ώστε ο “Δρομέας” να μην πάει πουθενά.

Η απάντηση της Μυρσίνης Ζορμπά

Η ίδια η κυρία Ζορμπά διαψεύδει αυτά που λέει ο κύριος Βαρώτσος : «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του Δρομέα, είναι κάτι χωρίς βάση. Άλλωστε το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι. Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν».

Οι αντιδράσεις στα social

Όπως είναι φυσικό ένα τέτοιο θέμα έγινε viral στα social media με σοβαρές. λιγότερο σοβαρές και αστείες τοποθετήσεις.

Ένας από τους πολιτικούς που τοποθετήθηκε για το θέμα ήταν ο Κώστας Μπακογιάννης, υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, που έκανε την παρακάτω ανάρτηση:

https://www.facebook.com/KostasBakoyannispage/posts/2283080855091523

Σταχυολογήσαμε ορισμένα tweets για το θέμα του “Δρομέα” που δίνουν το κλίμα των χρηστών στα social media πάνω στο ζήτημα

https://twitter.com/Rika_Skafida/status/1105427195357548544

Και για την ιστορία…

Ο “Δρομέας” είναι ένα γλυπτό με μεγάλη ιστορία. Δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου.

Υπάρχει μάλιστα και σχετικό βίντεο με την κατασκευή αυτού του τόσο επιβλητικού γλυπτού.

Ο “Δρομέας” είχε αρχικά τοποθετηθεί στην πλατεία Ομονοίας. Μάλιστα ο Κώστας Βαρώτσος έχει πει για το συγκεκριμένο σημείο και το σκεπτικό πίσω από το γλυπτό:

“Αυτό που είχα στο μυαλό μου ήταν η ιδέα του περαστικού. Η Ομόνοια ήταν πάντα μία αφετηρία. Όλοι οι επαρχιώτες και όλοι οι ξένοι έρχονταν και έρχονται στην Ομόνοια. Αυτό που με ενδιέφερε ήταν η φιγούρα του ανθρώπου που βρίσκεται σε διαρκή κίνηση. Ένας ξένος που μόλις τον συναντάς, τον ρωτάς: “Πότε ήρθες;” και αμέσως μετά ρωτάς: “Πότε φεύγεις;”. Αυτός ο άνθρωπος εξελίχθηκε στη συνέχεια σε Δρομέα. Η υπόθεση του Δρομέα ήταν κάτι που άλλαζε σταδιακά την εικόνα της πόλης, η οποία άρχισε να αποκτά σημείο αναφοράς”.

Ο “Δρομέας” το 1999 – Ευρωκίνηση

Το 1994 η κατασκευή του μετρό επέβαλε, κατά τους ειδικούς, τη μεταφορά του γλυπτού σε άλλο σημείο και συγκεκριμένα έξω από το Χίλτον. Το γλυπτό ξαναφτιάχτηκε από την αρχή διότι καταστράφηκε και έτσι τοποθετήθηκε στη θέση που το βλέπουμε πλέον όλοι.

Ο Κώστας Βαρώτσος ήταν εξαρχής αντίθετος με αυτήν την μεταφορά. Σε συνέντευξή του στην Βασιλίκα Σαριλάκη είχε πει: «Ήταν σχεδιασμένο για την Ομόνοια που ο κλειστός της χώρος ενίσχυε το έργο. Κι ήταν 8 μέτρα μόνο. Εδώ είναι 12 και συγκρινόμενο με τον ουρανοξύστη του Hilton εξαφανίζεται. Εμείς το βάλαμε εκεί απλώς για να το σώσουμε».

Μένει να δούμε αν ο μακρύς δρόμος του “Δρομέα” τελειώνει εδώ ή στο μέλλον θα διανύσει και άλλα χιλιόμετρα!