ΟΣΕ: Έτσι γίνεται η παρακολούθηση των τρένων στον κεντρικό ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα – Ραδιοτηλέφωνα, χαρτιά και ερασιτεχνικό GPS
Πρωινές εκπομπές

ΟΣΕ: Έτσι γίνεται η παρακολούθηση των τρένων στον κεντρικό ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα – Ραδιοτηλέφωνα, χαρτιά και ερασιτεχνικό GPS

ΟΣΕ: Έτσι γίνεται η παρακολούθηση των τρένων στον κεντρικό ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα – Ραδιοτηλέφωνα, χαρτιά και ερασιτεχνικό GPS

Το 2023 ο εκσυγχρονισμός απέχει πολύ για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Λίγες μέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, νέους στην πλειοψηφία τους, η δημοσιογράφος του MEGA, Νέτη Φίλια, βρέθηκε στα κεντρικά του ΟΣΕ, και μίλησε με τον υπεύθυνο, Παραγιώτη Τερεζάκη, λίγες ώρες πριν αναλάβει προέδρος και Διευθύνων Συμβούλος του ΟΣΕ.

Η δημοσιογράφος βρέθηκε στο δωμάτιο που συντονίζεται η κυκλοφορία των τρένων σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και τα μέσα που χρησιμοποιεί σήμερα ο ΟΣΕ σοκάρουν, τη στιγμή που η τεχνολογία έχει προοδεύσει απείρως περισσότερο.

Ο κεντρικός ρυθμιστής της κυκλοφορίας έχει μία εικόνα όλων των συρμών, συντονίζει και καταγράφει τις τηλεφωνικές επικοινωνίες των σταθμαρχών.

Ο ρυθμιστής μπορεί να δει πού βρίσκεται ένας συρμός, με ένα σύστημα GPS που έχει εγκαταστήσει η Hellenic Train, μία μεγάλη οθόνη, αλλά δεν μπορεί να γνωρίζει εάν βρίσκεται στο ρεύμα ανόδου ή καθόδου και εάν είναι δύο τρένα στην ίδια γραμμή.

Μάλιστα, στο γραφείο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ο σταθμάρχης, εφόσον γνωρίζει τις ενδείξεις από το ταμπλό που βρίσκεται μπροστά του, μπορεί να δει σε εμβέλεια 5, 5,5 χλμ μετά τον σταθμό, και 3,5 χλμ πριν τον σταθμό, πού βρίσκεται το τρένο.

Το συγκεκριμένο δυστύχημα στα Τέμπη, έγινε λίγα μέτρα μετά το πέρας της εν λόγω εμβέλειας.

Ο τρόπος λειτουργίας του κεντρικού συστήματος

Από πού παίρνει τις πληροφορίες ο ρυθμιστής των τρένων;

«Μέσω του ραδιοτηλεφώνου και του GSMR που βρίσκονται, επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες, και του δίνουν την ώρα άφιξης και αναχώρησης των τρένων, κάθε ημερομηνίας. Αυτά τα συμπληρώνεις σε έναν πίνακα, και έτσι έχουμε μία απεικόνιση των τρένων που κινούνται. Αυτό είναι από πληροφορία από τους σταθμάρχες που βρίσκονται στους τοπικούς σταθμούς.

Σε περίπτωση που υπάρχει ένα έκτακτο περιστατικό, για παράδειγμα έχει πέσει ένας βράχος, ή έχει γίνει μία καταστροφή σε ένα σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής και θέλει να ενημερώσει όλο το δίκτυο ώστε να ακινητοποιηθούν οι συρμοί, έχει τη δυνατότητα να πατήσει ένα κόκκινο κουμπί.

Από εκεί και πέρα, όλες οι αμαξοστοιχίες, όλοι οι συρμοί ακούν αυτό το μήνυμα και υπάρχει πλήρης ενημέρωση για το τι να κάνουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης».

Η εν λόγω οθόνη δείχνει ένα σύστημα GPS το οποίο απεικονίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο.

«Είναι ένα σύστημα που είναι μόνο πληροφοριακό και δεν μπορεί να στηριχθεί ο ρυθμιστής κυκλοφορίας, ή οι σταθμάρχες που εκτελούν την κυκλοφορία με σιγουριά για το εάν το τρένο βρίσκεται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου», συμπλήρωσε.

Μπορούσε ο ρυθμιστής να δει ότι τα 2 τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή;

«Μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής (σ.σ ο ρυθμιστής τη μοιραία βραδιά), επέμενε και είναι καθήκον του κάθε ρυθμιστή, να βεβαιωθεί ότι το τρένα έφυγε στη σωστή γραμμή».

Εντόπισε το λάθος ο ρυθμιστής της βάρδιας στην Αθήνα;

«Άρχισε να ψάχνει μανιωδώς, μετά από επικοινωνία με τον σταθμάρχη να του εξηγήσει ο 59χρονος τι έχει γίνει», αποκάλυψε χαρακτηριστικά.

«Υπάρχει ένα σχέδιο, το πώς ελέγχεται η κυκλοφορία στην Ελλάδα, στο πως ελέγχεται ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο βάσει του σχεδίου. Οι κινήσεις των τρένων ελέγχονται από 5 κέντρα τηλεδιοίκησης. Αυτό που δείχνει την πραγματική κατάσταση και κίνηση των τρένων και εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών είναι μόνο η σηματοδότησή και η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, κανένα άλλο σύστημα σε παγκόσμιο επίπεδο», παρατήρησε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.