Οι “άλλοι” της τηλεθέασης
Τηλεθέαση

Οι “άλλοι” της τηλεθέασης

Οι “άλλοι” της τηλεθέασης

Τα χρόνια της παντοδυναμίας των τηλεοπτικών σταθμών μοιάζουν να έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Στη θέση των προγραμμάτων που συγκέντρωναν 40, 50 και 60% σε ένα και μόνο κανάλι, στοιβάζονται πλέον σχεδόν όλοι οι σταθμοί. Σκεφτείτε αυτό. Αν κανείς αθροίσει την τηλεθέαση ημέρας των πέντε ιδιωτικών καναλιών με άδεια εθνικής εμβέλειας, αλλά και της δημόσιας τηλεόρασης, το αποτέλεσμα αγγίζει μετά βίας το 75%.

Συγκεκριμένα την Τετάρτη 21 Νοέμβρη, το άθροισμα αυτό – σε μια πολύ καλή μέρα για τον ALPHA που κατέγραψε 19,3%, ποσοστό μάλλον πρωτοφανές για φέτος – ήταν 74,7%. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως επί των ανοικτών δεκτών 7 και κάτι, άνθρωποι στους δέκα συντονίζονται στα κανάλια αυτά. Που πάνε όμως οι υπόλοιποι;

Τα κανάλια και οι “others”

Το ποσοστό αυτό, που προσεγγιστικά υπολογίζεται στο 22%, οι γνώστες το λένε others. Τι είναι αυτό το others που καταλαμβάνει περίπου το 9% του πληθυσμού της χώρας; Προφανώς πρόκειται για κοινό που παρακολουθεί άλλα κανάλια, πέραν των πέντε που έχουν πάρει άδεια και της ΕΡΤ. Η κυριαρχία των ‘λοιπών’, όπως θα μεταφράζαμε αυτό το ποσοστό στα ελληνικά, έχει υψηλότερη τηλεθέαση από το πρώτο κανάλι, στην τηλεθέαση ημέρας.

Τα στοιχεία για όσους "δεν ανιχνεύει" η Nielsen

Τα στοιχεία για όσους “δεν ανιχνεύει” η Nielsen

Το φαινόμενο ξεκίνησε και φούντωσε την τελευταία δεκαετία, με την έναρξη της συνδρομητικής τηλεόρασης, την ανάπτυξη της τεχνολογίας, την είσοδο του internet και του youtube στη ζωή μας. Όλα αυτά, άλλαξαν τον τρόπο που παρακολουθούν και οι Έλληνες τηλεόραση.

Η θηλυκοποίηση της τηλεόρασης

Οι ειδικοί παρατηρούν πως το πρόγραμμα των ελεύθερων καναλιών έχει στραφεί περισσότερο προς τη γυναίκα τηλεθεατή. Τα ψυχαγωγικά προγράμματα, οι πρωινές και μεσημεριανές εκπομπές, αλλά ακόμη και ορισμένα από τα ακριβά show της Prime Time – βλέπε GNTM ή Project Runway – μοιάζουν να απευθύνονται αποκλειστικά σε γυναικείο κοινό. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την απροθυμία των καναλιών (κυρίως τις προηγούμενες σεζόν) να εμπλουτίσουν το πρόγραμμά τους, οδήγησε σημαντικό ποσοστό τηλεθεατών στις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες.

Από τη μία οι άνδρες, επιλέγουν Cosmote TV και NOVA (και εσχάτως WIND Vision και Vodafone TV) για τους αγώνες ποδοσφαίρου και μπάσκετ, αλλά και την πληθώρα αθλητικών καναλιών. Την ίδια ώρα, οι γυναίκες επιλέγουν τη συνδρομητική τηλεόραση για το πλούσιο πρόγραμμα σε ξένες σειρές και ταινίες. Στην εξίσωση δεν θα πρέπει να αφήσουμε έξω τα μικρά παιδιά. Με εξαίρεση ίσως το STAR, κανένα άλλο ελεύθερο κανάλι δεν διαθέτει σταθερό παιδικό πρόγραμμα. Αντίθετα, η συνδρομητική τηλεόραση περιλαμβάνει άφθονα κανάλια με καρτούν και παιχνίδια.

Η συνδρομητική σε αριθμούς

Αυτή την στιγμή η Cosmote TV διαθέτει τουλάχιστον 527.000 συνδρομητές και η NOVA 420.000 (μετρήσεις πριν από 3 μήνες), ενώ ξαφνικά στη ζωή μας μπήκε και το Netflix, που αποκτά διαρκώς όλο και περισσότερους συνδρομητές. To Netflix στην Ελλάδα δεν δίνει επίσημα στοιχεία αναφορικά με τους τηλεθεατές, αλλά είναι σίγουρα μια ανερχόμενη δύναμη. Κάπως έτσι, διαμορφώνεται ένα υπολογίσιμο ποσοστό τηλεθεατών που αγνοούν τα κανάλια της Digea και συντονίζονται αλλού.

Οι Έλληνες βλέπουν ΑΚΟΜΑ τηλεόραση

Κάθε βράδυ στην τηλεθέαση του ενός λεπτού υπολογίζεται ότι 4,5 εκατομμύρια τηλεθεατές περνούν μπροστά από την τηλεόραση. Δηλαδή περίπου το 44% του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Προφανώς λοιπόν, δεν έχουν πάψει να παρακολουθούμε τηλεόραση. Απλώς παρακολουθούμε με άλλο τρόπο και διαφορετικά προγράμματα. Άλλωστε, στην σταθερή δύναμη του 22% θα πρέπει να προσθέσουμε και ουσιαστικά γεγονότα.

Η εξέλιξης της τηλεθέασης ανά ηλικιακό γκρουπ τα τελευταίες 10 χρόνια

Η εξέλιξης της τηλεθέασης ανά ηλικιακό γκρουπ τα τελευταία 10 χρόνια

Στα χρόνια της κρίσης, 300.000 νέοι άνθρωποι αναγκάστηκαν να φύγουν από την χώρα. Ένας αριθμός που προφανώς επηρέασε και την τηλεόραση. Δεν είναι τυχαίο πως οι μετρήσεις στο λεγόμενο δυναμικό κοινό δεν περιλμβάνουν τις ηλικίας 15-44 ετών, αλλά εκείνο των 18-54. Βάσει απογραφής, η Ελλάδα είναι πια ‘ χώρα γερόντων’, και όσο αυτό θα ενισχύεται τόσο θα αλλάζει και η σύνθεση του τηλεοπτικού κοινού.