Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σκλάβος στο Znews: «Ο φόβος οδηγεί σε σπασμωδικές ενέργειες και σε ακραίες συμπεριφορές»
Ελλάδα

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σκλάβος στο Znews: «Ο φόβος οδηγεί σε σπασμωδικές ενέργειες και σε ακραίες συμπεριφορές»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σκλάβος στο Znews: «Ο φόβος οδηγεί σε σπασμωδικές ενέργειες και σε ακραίες συμπεριφορές»

Μια συζήτηση με αφορμή το ανέβασμα του «Πολύ μακριά» της Caryl Churchill στο θέατρο 104

Οι καιροί είναι δύσκολοι. Και ποιον δεν θα ακούσετε γύρω σας να το λέει; Ο πολιτισμός και η Τέχνη ήταν πάντα ένα καταφύγιο του ανθρώπου που θέλει να χρησιμοποιεί τη λογική και το πνεύμα για να προχωρά μπροστά.

Το θέατρο είναι μια μορφή τέχνης που ο άνθρωπος μπορεί να αναζητήσει απαντήσεις και φέτος, μετά από έναν σκληρό χρόνο lockdown, τα θέατρα ανοίγουν ξανά.

Οι παραστάσεις πολλές και αξιόλογες όπως αυτή που ανέβηκε στο Θέατρο 104 από τον Δημήτρη Σκλάβο.

Ο σκηνοθέτης επέλεξε να ακουμπήσει στη μοντέρνα «βρετανική σχολή» που έχει δώσει έργα όπως αυτά της Σάρα Κέιν και επέλεξε την Caryl Churchill και το «Πολύ μακριά» για να μιλήσει με τη δική του γραφή για όσα μας συμβαίνουν: φόβος, «πόλεμος» με τον εαυτό και τους γύρω μας αλλά και με τη φύση, δυστοπία.

Κάναμε μια μικρή συζήτηση μαζί του και σας την παρουσιάζουμε:

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο θεατρικό έργο τη δεδομένη στιγμή;

Υπάρχει μεγάλη έξαρση της βίας τριγύρω μας τα τελευταία χρόνια. Βία σωματική αλλά και λεκτική. Και υπάρχει όλο και μεγαλύτερη αποδοχή της σαν κάτι φυσιολογικό. Οδηγούμαστε σταδιακά στο «όλοι εναντίον όλων» και αυτή είναι μια βασική αγωνία του κειμένου της Churchill. Αυτή την αγωνία θελήσαμε να μοιραστούμε με το κοινό.

Το έργο πραγματεύεται έντονα το θέμα του φόβου και της δυστοπίας. Διανύουμε μια τέτοια περίοδο φόβου;

Ναι, ο φόβος υπάρχει πολύ περισσότερο σήμερα από όσο πριν λίγο καιρό. Δεν έχει να κάνει μόνο με τη βία που προανέφερα ή μόνο με την πανδημία που αναμφίβολα έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Έχει να κάνει και με την οικονομική κρίση όλων των προηγούμενων ετών, με την ανασφάλεια. Νομίζω το βιώνουμε όλοι και όλες. Και αυτός ο φόβος οδηγεί σε σπασμωδικές ενέργειες και σε ακραίες συμπεριφορές που με τη σειρά τους επιβαρύνουν την κατάσταση.

Με τι συναισθήματα να επιδιώκετε να φύγουν οι θεατές βλέποντας το έργο;

Με ρωτήσατε προηγουμένως για το φόβο και τη δυστοπία. Είναι ένας φαύλος κύκλος που πρέπει να σπάσει. Αυτό θα θέλαμε να υπάρχει στη σκέψη των θεατών, όταν φεύγουν από την παράσταση, χωρίς καμία διάθεση διδακτισμού ή μελοδραματισμού. Δεν επιδιώκουμε να «βαρύνουμε» το θεατή αλλά να του θυμίσουμε ότι το διαφορετικό δεν είναι κατ’ ανάγκη εχθρικό. Και βέβαια υπάρχει και η φιλοπεριβαλλοντική διάσταση του έργου, η συγγραφέας και εμείς μαζί της, καταθέτει μια έντονη αγωνία για το πώς επεμβαίνει ο άνθρωπος στη φύση και αυτήν την αγωνία θέλουμε να την μοιραστούμε με το κοινό.

Η Churchill παρουσιάζει έναν κόσμο σε πόλεμο με τον ίδιο του τον εαυτό. Στη δική σας προσέγγιση του έργου το κοινό μπαίνει στη διαδικασία της αμφισβήτησης αξιών κ καταστάσεων;

Ελπίζουμε πως ναι, ότι το έργο θα δώσει μια αφορμή για συζήτηση, για δεύτερες σκέψεις, ότι η παράσταση θα αμφισβητήσει τα δεδομένα του κοινού. Είναι διπλή η δουλειά της Τέχνης, να ευφραίνει αλλά και να πυροδοτεί. Όταν τα πετυχαίνει και τα δύο έχει κάνει καλά τη δουλειά της.

Παρότι το έργο δεν διαπνέεται από αισιοδοξία, εσείς είστε αισιόδοξος;

Αν δεν ήμουν αισιόδοξος δεν θα έκανα θέατρο. Υπάρχει η γνωστή συζήτηση γύρω από το μισοάδειο ή το μισογεμάτο ποτήρι. Προσπαθώ να επικεντρωθώ στο ότι ακόμα υπάρχει νερό. Δεν είναι πάντα εύκολο βέβαια.

Η υπόθεση του έργου

Σε μια χρονική στιγμή όπου η βία γίνεται όλο και περισσότερο έντονη και φανερή σε κάθε επίπεδο της ζωής μας, το «Πολύ Mακριά» (Far Αway), της Caryl Churchill, γίνεται πιο επίκαιρο από ποτέ.

Το ευφυές δυστοπικό έργο της Churchill που σόκαρε το κοινό το 2000 όταν δημοσιεύτηκε και παίχτηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο με τεράστια επιτυχία, παραμένει προφητικό και επίκαιρο, καταδεικνύοντας ότι αν ξεκινήσεις πόλεμο βαφτίζοντας εχθρούς σου τους πάντες και τη Φύση, τότε κι αυτοί θα κάνουν το ίδιο.

Το «Πολύ Mακριά» είναι μια κραυγή αγωνίας για την αυξανόμενη -και συχνά αποδεκτή- βία και απανθρωπιά σε έναν κόσμο που μοιάζει όλο και περισσότερο διχασμένος.
Απαλλαγμένο από κάθε είδος διδακτισμού, εκθέτει την πιο σκοτεινή και ανησυχητική όψη ενός κόσμου που ίσως να είναι και ο δικός μας…

Ερμηνεύουν: Σάββας Κοβλακάς, Έλενα Παπαβασιλείου, Μαρίτα Τζατζαδάκη
Συμμετέχει επί σκηνής 10μελής καλλιτεχνική ομάδα του Cinema Alive
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Σκλάβος
Σκηνικά – κοστούμια: Σοφία Βασιλάκου, Άρτεμις Καραγιάννη
Πρωτότυπη Μουσική: ThinKarma, Right Knider
Visuals: Πάνος Κέκεσης (ΚENO)
Παραγωγή: Cinema Alive

Το έργο «Πολύ Mακριά» (Far Αway), κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη.

Μέρες και ώρες παραστάσεων

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 9:00 μ.μ.

Θέατρο 104: Ευμολπιδών 41, Γκάζι. Τηλέφωνα: 210 3455020 – 6951269828

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ. 12 ευρώ φοιτητικό, ανέργων, 3 ευρώ ατέλεια

Προπώληση: viva.gr

Διάρκεια: 60 λεπτά