Κατάθλιψη στην καραντίνα: Πώς τα social media επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία μας;
Ψυχολογία

Κατάθλιψη στην καραντίνα: Πώς τα social media επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία μας;

Κατάθλιψη στην καραντίνα: Πώς τα social media επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία μας;

1 στους τρεις Έλληνες παραδέχεται ότι η χρήση τους τούς κάνει να νιώθουν μεγαλύτερη μοναξιά

Η χρήση των μέσων κοινωνικών δικτύωσης έχει διεισδύσει βαθιά στις νέες γενιές των ανθρώπων και για πολλούς αποτελεί έναν δεύτερο κόσμο ύπαρξης και δραστηριοποίησης. Είτε έχει να κάνει για επαγγελματικούς λόγους, για προβολή ή διαφήμιση είτε απλά ορισμένοι αποκτούν τη χαμένη τους κοινωνικότητα πίσω από μία φαινομενική εικόνα, τα social media δεν είναι απλώς μία νέα συνήθεια ή τάση άλλα ένα υπαρκτό και αμφιλεγόμενο φαινόμενο της σύγχρονης κοινωνίας.

Στο 92% εντοπίζει την διείσδυση του ίντερνετ μεταξύ Ελλήνων 16-74 χρόνων πανελλήνια έρευνα Focus on Tech Life της Focus Bari . Ουσιαστικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες ίντερνετ, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της ψηφιακής (digital) ζωής στην καθημερινότητα: όλοι ενημερώνονται, διασκεδάζουν, ψυχαγωγούνται, επικοινωνούν, αλλά και ψωνίζουν διαδικτυακά.

Ως φυσικό επακόλουθο, επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι αύξησαν τον χρόνο (και ενέργεια) που αφιερώνουν στις εταιρείες social media από την έναρξη των lockdown από τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα: το Facebook έχει φτάσει στο 75%, με τρεις στους τέσσερις Έλληνες να έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ, ενώ ακολουθούν τα Youtube και Instagram στο 62% και 55% αντίστοιχα.

Όμως, ο αυξημένος χρόνος έκθεσης και διάδρασης στα social δεν είναι πάντα θετικός. Σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari, δύο στους τρεις Έλληνες αγαπούν τα social γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον «έξω κόσμο», καθώς και δύο στους πέντε χρησιμοποιούν τα social για να προβάλουν την δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες τους.

Τρεις στους πέντε παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα social περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται από αυτά και αμελούν άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπυ, άθλημα κλπ., ενώ δύο στους πέντε κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα social , όμως δεν το καταφέρνουν.

Ένας στους τρεις ομολογεί ότι συχνά τα social τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά καθώς κάποιες αναρτήσεις (posts) φίλων τους κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη και ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη