Πώς διαμορφώνουν τα κανάλια το πρόγραμμα της εβδομάδας;
Νέα

Πώς διαμορφώνουν τα κανάλια το πρόγραμμα της εβδομάδας;

Πώς διαμορφώνουν τα κανάλια το πρόγραμμα της εβδομάδας;

Ποια μέρα της εβδομάδας θεωρείται το φιλέτο από άποψης τηλεθέασης; Γιατί οι διαφημιστές ζητούν να μπουν τα προϊόντα τους σε αυτήν περισσότερο από τις άλλες; Πώς γίνεται τελικά ο προγραμματισμός και γιατί οι διευθυντές των καναλιών στριμώχνονται για μια “θέση στον ήλιο”;

Ας μη σας κρατάμε σε αγωνία. Από καταβολής προγραμματισμού, η Δευτέρα είναι η μέρα που θεωρούν όλοι ότι οι τηλεθεατές βλέπουν περισσότερο τηλεόραση, κυρίως στη ζώνη 9 με 12, στη λεγόμενη prime time ζώνη. Σε αυτό το slot – την ζώνη τηλεθέασης – ανέκαθεν περνούσαν τουλάχιστον έστω και για ένα λεπτό 2.000.000 τηλεθεατές, εκτός απρόβλεπτων γεγονότων ή έκτακτων προγραμμάτων.

Κι όταν λέμε έκτακτο γεγονός, εννοούμε έναν αγώνα ποδοσφαίρου ή το φεστιβάλ της Eurovision.

Στο δρόμο που χάραξε το MEGA

Θυμάστε που το MEGA έβαζε Δευτέρα όλα τα καλά προγράμματα του; “Το Νησί”, το “Κάτω Παρτάλι”, η σειρά “Στο παρά πέντε” και παλιότερα πολλές άλλες σειρές; Αυτό φυσικά δεν συνέβαινε τυχαία. Τα χρήματα που συλλέγονται το βράδυ της Δευτέρας από τις διαφημίσεις είναι τα περισσότερα, με εξαίρεση ένα πρόγραμμα που προβάλλεται περισσότερες της μίας φοράς την εβδομάδα. Μια τέτοια περίπτωση ήταν το survivor, όπου χτίζουν ένα ανάχωμα απέναντι στην τηλεθέαση των άλλων καναλιών.

Όταν οι Survivor έπαιξαν σε video clip

Η καθημερινή συνήθεια πάντως,  επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια, με τα καθημερινά σήριαλ πριν τα δελτία ειδήσεων, κυρίως την εποχή που τα δελτία ειδήσεων προβάλλονταν την ίδια ώρα. Το περίφημο δελτίο των 20.00.

Πόσο κοστίζουν οι μέρες της τηλεοπτικής εβδομάδας

Αναλυτικά, όπως μας είπαν υπεύθυνο των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά των εμπορικών τμημάτων, οι ημέρες της τηλεόρασης καθορίζονται κάπως έτσι:

ΔΕΥΤΕΡΑ

Το ξεκίνημα, ο κράχτης! Εκεί θα βάλουν τα κανάλια το “βαρύ πυροβόλικο τους για τους λόγους που προαναφέρθηκαν

ΤΡΙΤΗ & ΤΕΤΑΡΤΗ

Η ΤρΊτη και η Τετάρτη που θεωρούνται μέρες Champion’s League, τουλάχιστον όσο αυτό προβαλλόταν στην ΕΡΤ – και παλιότερα στο MEGA. Τις ημέρες αυτές, ο ανταγωνισμός επιλέγει πάντα προγράμματα που απευθύνονται περισσότερο σε γυναικείο κοινό. Ένα τέτοιο παράδειγμα – αν και προβάλλεται τρεις φορές την εβδομάδα – είναι η σειρά “Το Τατουάζ” στον ALPHA.

ΠΕΜΠΤΗ

Έχει και αυτή ένα ποδοσφαιρικό ενδιαφέρον, αλλά καθώς ακολουθούν “αδιάφορες” τηλεοπτικά μέρες, εκεί χτίζεται καλά ένα ενιαίο και συνεχόμενο πρόγραμμα, συνήθως με κάποιο reality. Θυμηθείτε πως φέτος το Nomads, παρότι δυσκολεύτηκε στην τηλεθέαση, έπαιζε Πέμπτη με Κυριακή.

ΣΑΒΒΑΤΟ

Το Σάββατο είναι μια αδιάφορη μέρα και μια μέρα που όπως φαίνεται στους τηλεοπτικούς δέκτες τους παραμένουν τηλεθεατές μεγαλύτερης ηλικίας (65+). Αυτός είναι ο λόγος που το βράδυ Σαββάτου επιλέγονται οικογενειακά προγράμματα, όπως παλιές ελληνικές ταινίες. Το πιο χαρακτηριστικό όμως παράδειγμα εδώ, είναι η εκπομπή “Στην Υγεία Μας Ρε Παιδιά”, μια οικιακή διασκέδαση για όσους δεν βγαίνουν.

ΚΥΡΙΑΚΗ

Η Κυριακή ανακτά τις δυνάμεις της, σαν μια δυνατή μέρα. Σε αυτό συμβάλλουν οι ποδοσφαιρικές αναμετρήσεις – εδώ κατά βάση για το ελληνικό ή άλλα εθνικά πρωταθλήματα – και επιλέγονται επίσης ξένες ταινίες. Υπολογίζεται από τα επιτελεία των καναλιών ως η πιο ενδιαφέρουσα μέρα των reality. Την Κυριακή έρχεται συνήθως η “κορύφωση” – μια αποχώρηση για παράδειγμα – με το πρόγραμμα να διαρκεί ως τη 1 το ξημέρωμα.

Η μαζικότητα κάνει τη διαφορά

Οι διαφημιστές προτείνουν να τοποθετούνται τα προϊόντα τους σε μέρες που καταγράφεται ο υψηλότερος αριθμός τηλεθεατών. Συνήθως οι μεγάλοι πελάτες έχουν και προνομιακή μεταχείριση, επιλέγοντας τη θέση στην οποία θα προβληθεί η διαφήμισή τους.

Όταν οι ενημερωτικές εκπομπές “άνθιζαν” σε κάθε συχνότητα, όλοι είχαμε παραπονεθεί για την επιλογή της ώρα προβολής τους. Συχνά ξεκινούσαν εκεί κατά τις 12 τα μεσάνυχτα – βλέπε “Φάκελοι” με τον Αλέξη Παπαχελά ή “Πρωταγωνιστές” με τον Σταύρο Θεοδωράκη – και ολοκληρώνονταν αργά το ξημέρωμα.

Πόσο κοστίζουν τα reality της ελληνικής τηλεόρασης;

Η επιλογή ήταν ανέκαθεν καθαρά εμπορική. Παρότι εκπομπές που προσδίδουν κύρος σε ένα κανάλι, οι ενημερωτικές εκπομπές σπάνια αποφέρουν τα έσοδα της prime time και έτσι δεν προτιμώνται. Το χρήμα είναι άλλωστε ο καθοριστικός παράγοντας στον προγραμματισμό και όχι η ποιότητα ενός προγράμματος. Άλλη εμπορική απόδοση έχει η μυθοπλασία για παράδειγμα και άλλη μια πολιτική συζήτηση ή μια έρευνα όσο ακριβής και αν είναι.

Η κρίση άλλαξε το πρόγραμμα

Η κουβέντα ακούγεται γνώριμη και… κλισέ. Ωστόσο, η αλλαγή στις συνήθειες των σταθμών τα τελευταία χρόνια έχει εξήγηση και δεν είναι η προφανής. Η διάδοση του διαδικτύου, η αύξηση των συνδρομητών στη συνδρομητική τηλεόραση και η απομάκρυνση των νέων άλλαξε την ταυτότητα των σταθμών. Οι νέοι εξαφανίστηκαν, οι γυναίκες αδιαφόρησαν και η κρίση επηρέασε πολλές έτσι πολλές ζώνες της τηλεόρασης.

To lead-in των καναλιών και πόσο βοηθά τα δελτία ειδήσεων

Για πολλά χρόνια το STAR παραδοσιακά έβαζε καλές ξένες ταινίες Τετάρτη και Πέμπτη, ενώ το Σάββατο έμοιαζε χαμένο σε αυτό που στους πίνακες της Nielsen καταγράφεται ως “other” – άλλα κανάλια. Η Παρασκευή πάλι ήταν αδιάφορη μέρα και το απόγευμα του Σαββατοκύριακου μια φτηνή ελληνική ταινία, φρόντιζε να “κλείνει μια τρύπα” δυο ωρών, χωρίς πολλές προσδοκίες για έσοδα.

Κάπως έτσι σχεδιάζεται το πρόγραμμα σε ένα κανάλι. Κρατήστε στην άκρη του μυαλού σας, ότι η τηλεόραση θέλει έσοδα και αδιαφορεί αν θα παλεύετε να μην σας πάρει ο ύπνος σε μια καλή εκπομπή ή σειρά μετά τα μεσάνυχτα.